2025-08-29

Két óra tömény vigyor

Az egyre korszerűbb, pontosabbnak szánt szél előrejelzések se száz százalékosak de alkalmanként a nyolcvanat se érik el, így lehet háromszor egymás után lyukra futni Agárdon. Az első szinte szélcsend a negyven fokban a másik kettő meg viharos, ami vagy váratlanul jött vagy nem gyengült le az ígért késő délutánra de még utána se. Azért a kitartó munka vagyis az állandó odaautózás csak meghozta gyümölcsét egy jó kis ötös-hatos szelet tartogatva a kosarában ami ugyan mérlegelésre késztet a parton de a vízen garantált a mókafaktor. A döntésben nagyban segített az előző három potyaút meg a kint harcoló két finnes cimborám jelenléte és ha előre tudom hogy borulok, akkor se lett volna másképp. 

Csak ránézek erre a képre és mintha újra ott veretném. Minden autónál/járműnél/terméknél megvan az a szög amelyik várhatóan a legjobb eredményeket hozza majd egy óriásplakát kampány keretein belül, a dinginél egyértelműen ez lenne az. 


"Egyes Golf, kettes Golf, hármas Golf,
négyes Golf.....érzed!"

Ez a kép vitathatatlanul visszaadja a vitorlázás de leginkább a kishajózás szépségeit. Gyönyörű felhők, nettó szabadságérzet, szikrázó napsütés de egyébként nem volt melegünk és szinte porzik a víz a srácok után. Ezért is érdemes rendesen kiülni a hajót, nem csak a menettulajdonságok miatt hanem akik utánad jönnek azok mind ezt látják. Most őszintén, nem érzel vágyat hogy te ülj valamelyikben?

Jó szélben érdemes átvágni a nádason így a sporikat magukra hagyva az aprócska nádszigetek közt a tisztás felé vettem az irányt. Bár a parton látszott a tó alacsony vízállása de a várakozásomat felül illetve alulmúlva csak a svertet felhúzva tudtam eljutni a nagypályára. Az embernek önkéntelenül a pár évvel ezelőtti állapotok jutnak eszébe és azon tűnődöm mit fogunk csinálni a hajókkal ha nem javul a helyzet, esetleg végig kell néznünk ahogy az egész tó a kikötőkkel együtt megy gajra majd egy befektetőcsoport kezében kel új életre, persze már nélkülünk. Addig marad a remény hogy lesz elég csapadék valamikor még a vitorlázós szezonban. 

Amúgy meg nagyon penge helyre bukkantam. A legkönnyebben úgy találsz rá ha a tisztáson felmész az északi oldalra és ott a nádas mellett balra fordulsz, itt jöttem én is csak ellenkező irányból. Szóval alap legyen az ötös hatos északi szél amit itt részben letakar a nád a partmenti fákkal karöltve ennek köszönhetően a vízen pusztán apró fodrozódásokkal találkozol viszont vitorlamagasságban meg fúj mint a barom. Szóval a hajód megy mint egy GTI és a szinte tükör vízen siklás garantáltan új élmény lesz a sztori listádon. 

Innen pusztító hátszelezés következett fülig érő mosollyal az arcomon a déli part felé és ugyan kezdett aktuálissá válni a halzolás de mindig ráfújt egy kicsit ami nyilván nem lehet kifogás szóval rászántam magam és néztem ahogy dől oldalára a hajó. A bum és a vitorla felfekszik a vízre de mielőtt leszúrna az árbóc a tanultak szerint végigsétáltam a bumon, megálltam az árbóc tövén, hason előrecsúsztam a dingi élén egészen addig amíg elérhető közelségbe került a svert majd ráálltam. Megvártam a pillanatot amíg kezd helyrebillenni a hajó aztán beléptem akár egy rendszergazda és hasítottam tovább. 

Nem csak az alacsony vízállás sújtja a Velencei-tavi vitorlázók életét hanem a hajóállomás és a Cserepes-sziget közti rizsföldre emlékeztető, marasztaló hínármező. Az első látásra ártalmatlannak tűnő szobányi hínárszigetek valójában sokkal nagyobbak ráadásul gyenge szélben sokszor ki sem szúrod csak amikor megfogja a hajód, ilyenkor nem marad más csak az ima. Erős szélben a szinte sima vízfelszín árulkodik a dologról, normál viszonyok között vitorlázásra így marad a kikötő-Dinnyés szakasz illetve a tisztás de lehetőleg a nádason keresztül. 


Ahol nem fodrozódik ott a legveszélyesebb és rohadt sok van belőle

Mondanom se kell hogy alig tudtam elaludni az eszméletlenre sikerült nap végén és egy nap kihagyás után kicsit combosabb szélben újra a kikötőbe evett a fene. Őszintén szólva versenyen ezt a napot lehet kihagynám mert forgalomban nagyobb felelősség vitorlázni de így tét nélkül nem volt para, legalábbis a partról úgy tűnt. A recept vagyis útvonal kottára megegyezett a múltkorival de most készültem nektek egy kis statisztikával. 


15:20-tól 17:20-ig tartott a foglalkozás

Ilyen időben nem lehet letörölni a vigyort az ember arcáról. Ahogy negyedszélből befordulsz fél majd háromnegyedszélbe, ráengedsz a sottkötélre és amikor az egész hóbelevanc megindul, a hajó orra megemelkedik és csak úgy vágja a vizet ami persze beterít de közben meg tök jó meleg. Egyre nehezebben szorítod a kötelet de ott érzed igazán milyen erőket uralsz meg részben azzal is irányítod a hajót ilyenkor. Sajnálod hogy a szélcsendben oly hatalmas tó hirtelen pocsolya méretűvé zsugorodott aminek perceken belül a végére érsz és a következő adagért hiába hívod a dílert, itt vissza kell kapaszkodni kreuzban az északi partra kicsi fiam és mint egy igazi függő, vissza is mész. Kész, megbolondulsz. Ez a fos hajó megvett kilóra az első percben amikor bénázva beleültél és azóta sem ereszt. 

A Topnál volt legnagyobb a sebesség, ez 11,1 csomó ami -mondjuk így- nem rossz. Ahova a hajó ikont tettem ott terül el a hétmérföldes hínármező és az ottani három csomós sebességemet 1,5-re fogta vissza. 


Tizenöt és fél kilométer, de milyen!

Rá nem sokra elérkezett augusztus 20. és a szomszéd kikötő megrendezte a szokásos Szent István kupát ami emlékeim szerint régen egy esti verseny volt, esteleg normál nappali verseny egy esti futammal súlyosbítva de erről inkább ne engem kérdezzetek. Szóval a tavat borító hínár (ami amúgy sulyom de senki se mond ilyet, hogy sulyom akadt a kormánylapátra) és az apadó vízszint miatt a sötétedés utáni versenyzés szóba se jöhetett így maradt a délelőtti tókör. Ez amolyan családias jellegű túraverseny jobbára egyéni Yardstick osztályozással a sok különféle hajó miatt, persze ha valamelyikből összejön pár egyforma vagy éppen nagyon hasonló az nyilván külön kategória. 


Kormányosi értekezlet, itt a sulyom-hol a sulyom?!


Kilenc órakor még nehéz volt elhinni hogy kettes-négyes szélben fogunk vitorlázni ezért külön eligazítást kaptunk az elkerülendő hínár gócpontok helyzetéről, sőt ha a gyenge szél-alacsony víz-hínár kombó beüt hívhatjuk a rendezőséget egy motoros mentésre, vagy akár evezőt is használhatunk amíg kiszabadítjuk a gépsárkányt, bár ezek közül egyikre se volt szükség. 


Valld be hogy erre nem számítottál,
legális evezőhasználat vitorlás versenyen

Tíztől tizenegyig vártuk a csodát ami -nem hiszed el- pont a halasztott rajtra megérkezett, addig ilyen tinglitangli "szélben" kerülgettük egymást a rizsföldön. Soha nem szerepelt a terveim között az alant látható tipik Balatoni képeslaphoz ötletet adó, illetve sok önjelölt festőt megihletető tükröződő vitorlás lefotózása de az előtérben elterülő sulyom mező miatt kivételt tettem. 



Ilyen szigeteket kellett kerülgetnünk


Tehát a várakozás meghozta gyümölcsét igaz a délnyugati csapkodós forgolódós szél formájában de a sima víztükörnél azért ez sokkal faszább. 


                                                                    Fotó: Rendezőség

Itt még várakozunk


Az útvonal Dinnyés felé vezetett majd a nádason keresztül a tisztásra illetve azon is túl majd a bójavétel után vissza a kikötő elé ami ugyan szabadon választott útvonal volt de érthető módon senki nem szavazott a marasztaló sulyomföldre. Az első három hely abszolútban egyébként hamar eldőlt a külön kategóriák ellenére. Elöl egy vegyespáros 470-esben utána én finnben majd Zoli barátom szintén dingiben. A rajtnál elég megosztott volt a szél a rövidke rajvonal ellenére, látszott hogy akkor kezdett felépülni és érdekesen terjedt le a tavon. A provizórikus viszonyok miatt a déli oldalon ért a rajt és szerencsére onnan jött az erősödés is, mire a Dinnyési bólyához értünk már az egész tavon egyenletesen fújt -már ha van ilyen egyáltalán- és mindenki egyenlő eséllyel vitorlázhatott. Én a 470-est, Zoli meg engem üldözött az elkövetkező másfél órában és a sorrend nem változott de higgyétek el ebbe rengeteg munkát fektettünk mindhárom oldalról. A nádasból kiérve éreztem némi lassulást a hajón és a félig felhúzott svert miatt tudtam, csak a kormánylapát lehet a hunyó, vagyis az abba kapaszkodó hínár. Szerencsére pont hátszélben mentem így megállás nélkül le tudtam rögzíteni a sottkötelet és -mondjuk így- hátramentem a kormányhoz letakarítani a vödörnyi hínárt. A békesség a tisztás túloldaláig tartott ki ahol a bójavétel után negyedszélben tepertünk vissza és választanom kellett az egész visszaúton való döcögés vagy a megállás-takarítás között. A dolgot Zoli barátom nehezítette vagy talán könnyítette meg aki szépen lopta a távolságot és tudtam, a fokozatosan lassuló hajómmal megesz reggelire szóval vállalva a kockázatot megálltam hínarazni. Igaz, a verseny barátságos mérkőzés hangulatban telt de attól még verseny, hülye lennék elbukni egy ilyen fasza pozíciót szóval a pillanatnyi szünet után folytatódott a harc bár itt érződött, a széna már a csűrben van. 


                                                                      Fotó: Rendezőség

Balról: Zoli, jómagam és Bajusz

Mi finnesek külön kategóriában indultunk és a sajátos Yardstick osztályozásnak köszönhetően minden résztvevő elégedetten távozhatott a versenyről. Nem hittem volna, hogy a lövészet befejeztével valaha dobogóra állhatok ráadásul vitorlázásban és igen, marha jó érzés de ahogy látjátok enélkül is állat. 





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése