Földi halandók előtt ismeretlen nyelven, olyan szavakat használva beszéltek egymás közt aminek felidézéséhez jómagam kevés vagyok hiszen több évtized kemény munkáját nem lehet csak úgy, egyik sorról a másikra átadni. A javítás hatékonyságát minden esetben növelte már a kárfelméréskor kínált frissen főzött kávé vagy egy pohárka konyak, esetleg mindkettő amit természetesen a gyorsan elvégzett javítás után, a TMK-s etikett íratlan szabályai szerint sem illett visszautasítani. De jaj volt annak aki figyelmen kívül hagyta a megrendelésnek eme első és egyben legfontosabb fázisát. Abban az irodában még heteken keresztül nélkülözni kellett a meleg vizet, félig leszakadva magára hagyva lógott a karnis és a vibráló fénycső is hiába várt a cserére. Kiváltságosai voltak ők a rendszernek, jó értelemben vett kiskirályok akiknek egy iskola, egy gyár, egy téesz vagy orvosi rendelő jelentette birodalomban kellett igazságot tenni titkárnő és konyhás, portás és traktoros, művezető és párttitkár között. Egy nyári diákmunka során két teljes héten keresztül magam is részese lehettem eme csodának egy belvárosi irodaházban. Jobbára olvasással, rejtvényfejtéssel telt a munkaidő de amikor megcsörrent a telefon és hívtak minket, a karbantartókat akkor mi is a régi iskola tanítása szerint vakargattuk az üstökünket, az állandós kolléga kávét kevergetve mondta a tutit én meg jó segédhez méltón csak bólogattam együttérzőn a letört kilincs vagy a megnyekkent karosszék láttán. Ez maga volt a földi paradicsom és a két hét után még tíz évnek kellett eltelnie hogy egy baráti beszélgetés alkalmával megtudjam mit is takar ez a három betű. Hogy Karbantartás az rendben van, de az általam ismert szakik munkájában valahogy se a Tervszerűséget, se a Megelőzést nem sikerült felfedeznem. : )
A gyenge szeles napok engem is megelőző karbantartásra késztettek annál is inkább mivel a március óta tartó időszak nem múlt el nyomtalanul, sem ami a hajótestet sem ami a vitorlát illeti. Mondjuk a hajón inkább esztétikai munkák vártak rám ugyanis a legnagyobb elővigyázatosságom ellenére induláskor és kikötéskor is elkerülhetetlenül nekiütődik a betonmólót borító deszkának vagy guminak. Ez lényegesen kevesebb kárt okoz annál amire a beton lenne képes, inkább a hajótestre karcolódik vagy dörzsölődik rá a fa és ronda fekete csíkokat hagyva a gumi. Eltávolítása nedves csiszolással a leghatékonyabb és kíméletesebb ennek pedig a lehető legegyszerűbb módját választottam. /Fotó: Mumus.
Vizesnyolcas |
Nyílás-záró |
Na de addig is itt ez a tervszerűen megjavított vitorla, egy tervszerűen karbantartott hajó és ezek lelkes tulajdonosa tehát irány a tó, hiszen az előrejelzések szél tekintetében végre kimagasló értékeket ígérnek. Hát kellet nekem a múltkor olyanokat mondanom, hogy a hatos szelet szívesebben nézem a partról mert ezen a pazar délutánon a tisztáson volt vele találkozóm, és úgy érzem sokkal jobban sikerült mintha a parton futottunk volna össze. Az északi szél pont olyan volt mint a múltkor, tehát nem volt szükség az elhaladó front végére hogy nagyokat forduljon úgyhogy ezzel nem is untatlak benneteket, ellenben nézzük a statisztikát. A már ismert szeles grafikon egy kicsit még a múltkorin is túltesz.
Volt üzemanyag bőven |
Az lepett meg a legjobban, hogy mindenféle pánikhangulat nélkül vitorláztam át a délutánt. Igen, erősen fütyült a szél, igen, tajtékzott a víz, igen, Velencei tavi viszonylatban nagyok voltak a hullámok de ahhoz képest hogy a szezon nagy részét gyengeszeles napokkal töltöttem egyáltalán nem aggódtam hanem megoldandó leckeként fogtam fel a dolgot. Végre van szél, a házi feladat pedig a déliről eljutni az északi partig majd vissza, szorgalminak pedig meg lehet ismételni még kétszer. Ha ezzel megvagyunk jutalomból végig félszelezhetjük a déli partot, és az értékeket nézve nagyképűség nélkül mondhatom, hogy a munka dandárját elvégeztük odakint.
Ez a grafikon két szempontból is praktikus. Először is menőzhetek nektek itt az oldalon, hogy mekkora nagy májer vagyok : ) de ami fontosabb, hogy van egy hiteles adatom arról hogy milyen szélben vitorláztam, mondhatom hogy gond nélkül. Az ember még hozzáteszi a tapasztalatokat, elemzi a hibákat, esetleg átgondolja hogy kicsit erősebb szélben vállalta volna még a dolgot és legközelebb hasonló viszonyoknál nem vakaródzik vonakodva, hanem gondolkodás nélkül ponyvázza le a hajóját.
Ahogy a tavalyi év egyik nagy tanulsága volt számomra az akár rövidke esti vitorlázások hasznossága, úgy már most kijelenthetem hogy az idei a lehetőleg heti rendszerességű, akár nudli szélben töltött órák fontossága lesz, mert ez is hozzásegített ahhoz a magabiztossághoz ami nélkül egy ilyen napon jobb ha otthon marad az ember. Csak otthon nem tudtam volna ilyen jót vitorlázni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése