Két napja szemezgetek egy legénység kereső hirdetéssel. Akár egy társkereső tévéshow castingon, a következő verseny lenne az ismerkedős est és ha működik a kémia akkor hosszútávra tervezhetünk. Menő hajóosztály, elég nagy mezőny, az egytestűek között gyorsnak számító hajó nem is halogathatom ennél tovább amikor nem várt üzenet szakítja meg a gondolatmenetet: Kékszalag meghívás Gyuri barátomtól. Ha elvállalom már ketten vagyunk, a cél szintidőn belül beérni mindezt egy lassú hajóval. Hülye lennék visszautasítani és ugyan kértem gondolkodási időt, de fejben azonnal igent mondtam.
A hajó egy svéd tengeri vitorlás Albin Tur 80, a tulaj szavaival élve "alapvetően lassú hajú, nem versenygép" amit a Balatoni viszonylatban rövidre szabott árbóc még jobban alátámaszt. Elég a mellettünk lévő hasonló méretű hajókéval összehasonlítani, látszik hogy nem fogunk letakarni senkit, viszont beéri 108cm merüléssel és hosszú kieles, azaz zord viszonyok közt is stabil. Csak összehasonlításként: a nyolc méteres árbóc hossza milliméterre megegyezik a 700kg-os 15-ös jollééval csak a mi hajónk 2,3 tonna. Emma névre hallgat és bocsánatot kérek de ez a név már a nyolcvanas években kellemetlennek számító szóviccet juttatja eszembe szóval inkább Emminek hívom, az Üllői úti Fuck egyik dalát csempészve a sztoriba.
| Fütyiméregetés a parton, buktuk |
A szerénynek mondható gyári vitorlázat Code Zeroval lett felhúzva amivel meg lehet indulni gyengécske szélben is, sőt a tesztúton kifejezetten jól haladtunk bár az élesség nem szerepel az extralistán. A génuával összehasonlítva az említett élesség nem változott tehát gyenge szélre Code Zero, erősebbre génua lesz a leosztás illetve egy viharfock a kabinba készítve ha eldurvulna a helyzet. Felkészüléskor nem szabad megfeledkezni a távolságról meg a hosszú időintervallumról ami szerda reggeli indulással kezdődik a Boglári kikötőből, másnap verseny egész pontosan a verseny rajtja amit nem tudni hány órás csónakázás követ, majd visszacsorgás az anyakikötőbe. Tehát Boglár, és minden kikötőben kincsekre bukkanhatunk ha alaposan körülnézünk de ehhez erőlködni se kellett.
| Hoppá, egy legendás 70-es "megbújva" a susnyásban |
Két edzésnap jött össze az utolsó pillanatban megalakult csapatnak, ebből az elsőn a szereléssel egybekötött tesztút alapvető hiányosságokra világított rá, a fockroller akad, a spi kötél marha vékony, hiányzik egy klemm az egyik kötélhez (meg igazából még egy) és pár dolog amit már elfelejtettem de legalább a pozíciófények rendben. A hajó természetesen napi használatban van, de versenyen jelen állapotában nem indulnék vele és ha nem az önsanyargatás vezérel minket akkor ezekkel a dolgokkal kezdeni kell valamit.
| Balról: Gábor (finn, Európa 30) Gyuri, egykori osztálytárs a hajós suliból egyben a tulaj és Józsi aki ott van velünk mindig |
A második edzésnapra szinte mindent kijavítottunk ráadásul már kész csapatként szálltunk hajóra és igaz hogy a nagy drámák, katasztrófák, életreszóló szívások előtt hallhatunk hasonló mondatot de valamiért olyan jó előérzetem volt az egész versennyel kapcsolatban. A foltos koraesti Balatonra egy óra várakozás után letelepedő parti szélben a teljes vitorlázatot leteszteltük, ez pipa, a hajó készségszintű ismeretén még van mit csiszolni mert nincs annál szarabb mikor egy elbaszott manőver miatt beragadunk a mezőnybe, de erre a szerdai deliverin még lesz lehetőség.
És ha déli part akkor borítékolva van a gyönyörű naplemente a túloldalon.
| Mindig csak a fotózás, emiatt nem fogok soha profi csapathoz kerülni |
Aztán a verseny előtt pár nappal az egész küldetés veszélybe került a váratlanul lecsapó front miatt ami konkrétan Balatonfüreden 131km/h szélben mutatkozott meg, a villamosvezetékek, fák, épületek mellett számtalan nagy értékű hajót megrongálva. Ez jócskán csillapodott természetesen de a szerdai Boglár-Tihany csónakázásra még harminc csomós befújást ígértek ami nem volt üres fenyegetés. Ahogy olvashattátok ilyen viszonyok közt még se a csapatot se a hajót nem teszteltük de mindannyian komolyan gondoltuk a Kékszalagot így nekivágtunk, akkor még nem tudva hogy nem sikerül.
Fotó: Gyuri
| Vízhatlan ruha, meleg aláöltözet, kapucni. Július 9.-én Olyan idő van mint nyáron csak nincs az a nagy meleg |
A húszcsomós alapszélben talán három óra volt az út, a huszonötös-harmincas befújásoktól gyorsabbak nem, inkább csak tapasztaltabbak lettünk. Megtapasztaltuk hogy a hajónak ez a szél nem jelent kihívást de Balatoni "rövid" (értsd nem tengeri) hullámokhoz a kis merülés nem ideális kombó, mondhatni szar. Az alig több mint egy méter mélyen lévő tőkesúly miatt eszméletlenül imbolyogtunk oldalirányba és az erős befújásokat gond nélkül vette a hajó a reffelt grósszal és az alig kitekert génuával, mégse éreztük kedvtelési célú vitorlázásnak.
A The-ben letámasztottuk a hajót, Füreden rajtcsomag átvétel, pizza majd a kötelező verseny előtti körök.
| Gyuri barátom bőszen dolgozik a Bow Numberrel. Ritka párosítás, hajó és gazdája egyidősek |
A "szeretetcsomagba" idén is került jó kis hűtőtáska, napszemüveg, a szokásos magazinok, személyes kedvencem a mini Kékszalag "lobogó" és galléros póló helyett egy állat hosszú ujjú Nautica felső brutál anyagból. A színválasztás merészen kilép a tradicionális kék-fehér zónából kicsit a koszos fehérre hajazva, ruhatáramban elnyerve az igen előkelő felső fiókos kategóriát.
![]() |
| Klasszik dizájn, élőben a színe még ennél is durvább |
Részben éjszakai verseny révén telihold közeli dátumra időzítik, ilyenkor vízről, kikötőből egyaránt festői a látvány.
| Hiába jártam Tihanyban számtalanszor, ilyennek még soha nem láttam a tavat |
A zord viszonyok a verseny napjára se csillapodtak és le a kalappal a rendezőség tökös döntése előtt akik mindenféle halasztás meg "a versenyzők biztonsága érdekében blablabla" helyett időben elrajtoltatták a mezőnyt. Sőt külön jófejség a két órán keresztül nyitott időablak, azaz akinek az erős szél miatt fenntartásai voltak a kilenc órás indulással kapcsolatban annak tizenegyig nyitva állt a rajtvonal, hogy a beígért enyhülésben magabiztosabban elrajtolhasson. Az említett gyengülésről a szél nem kapott értesítést szóval fújt mint a barom ettől függetlenül ezt személy szerint nagyra értékelem.
Az elmúlt napok hatása a rajtnál különösen érezhető volt, sok kormányos hozott ésszerű döntést a verseny kihagyásával így legalább száz hajóval voltunk kevesebben az átlaghoz képest. Ennek és a tömeg északi oldal választásának köszönhetően a rajtvonal közepe szinte üres volt, a déli részen meg csak egy-két hajó bóklászott. Tisztán rajtoltunk, sőt mondhatni marha jól de a sebességkülönbség hamar megmutatkozott, hozzáteszem nem a mi javunkra.
| Dicsőséges pillanat, itt még sokan alattunk |
![]() |
| Ámulatba ejtő égbolt. Nem hajszálat látsz az objektív előtt, az a dirk |
A Bf 6-7-8!-as szél nem játék, embert, technikát egyaránt próbára tesz. Már említettem a verseny előtti vihar okozta károkat amiben a Raffica csapat hajói is komoly sérülést szenvedtek. A tagok összefogásának és fáradhatatlan munkájának köszönhetően a három hajóból összeraktak egyet a versenyre egy ország lelki támogatását tudva maguk mögött de történnek olyan aljas dolgok az életben, mint az árbóctörés ami a Kenesénél érte utol a csapatot.
| Nyomasztó látvány, Sponsi vontatókötélen, árbóc nélkül |
András barátom Vidráját is hasonló csapás érte, az achter feszítő csiga egyszerűen elpattant, szerencsére egyik hajón se sérült meg senki.
Rekordidő alatt értük el a Kenesei bóját, kb két óra vitorlázással és mindössze egy-két, rajtot elbénázó, egyéb okból lemaradó gyorsabb gépsárkány zavarta köreinket, a többi pár hajóval ugyanazt a kenyeret ettük itt a sor végén, a hullámokon billegve-bukdácsolva.
| Irány Siófok, látványnak pazar érzésnek kevésbé volt az |
Siófokhoz közeledve a négy fős csapatunk ötven százalékban kezdett gajra menni, ebből az egyik én voltam de eszembe se volt temetni a versenyt, biztos voltam a javulásban. Érdekes módon a hajó sebességét ebben a viharos időben se sikerült hat csomó fölé tornázni, mintha gyárilag letiltana 6,1kn -nál nehogy a vízirendőr tachográf ellenőrzésénél megüssük a bokánkat.
![]() |
| Mint egy gagyi influenszer promó: 18 csomós szélben is csak a Szentkirályi! Az alsó műszeren a sebesség (a max sebesség) |
Épphogy elértük a csövet a Fifty-Fifty porolt el szemben Tihanynál a part menti fák árnyékában, várható volt hogy ez a rekordok versenye lesz. Az ígért gyengülés -akár a forint erősödése- nem akart megérkezni, a nyugati medencében az eddigieknél is barátságtalanabb viszonyok fogadtak. Huszonhárom-huszonöt csomó lett az alap, erre harminc-harminchárom csomós befújásokat kaptunk amit Emmi rezzenéstelen arccal (ha van ilyen egy hajónál) tűrt velem ellentétben. Második napja rázkódik a lelkem az olykor nyolcas szélben, a gyomrom rohadtul elkezdett fájni és hiába próbáltam pihenni a kabinban, a pattogó hullámokon billegő hajóban most maga a létezés is gyötrelem. Mintha valami betegség vett volna le a lábamról, erőtlennek éreztem magam és délután háromra olyan voltam mint a mosott szar egy lefosott zokniban amin átment egy kombájn. Ha egy ember kidől a hajón még marad három hadra fogható de itt nem csak én voltam érintett. Ebben a szélben nappal is topon kell lenni -ezt már akkor kizárhattuk- az éjszakának meg egyenesen faszság így nekiindulni mert akár mind a négy főre szükség lehet.
Kész, Boglárnál kiálltunk bármennyire megviselt a dolog ráadásul két napig aludni se tudtam miatta de az idő sok mindenre gyógyír, meg ugye ez nem a világ vége. Köszönettel tartozom a barátaimnak akik egyikünkben se keltettek rossz érzést a lerobbanásunk miatt és tudom, még van dolgunk egymással mert ahogy összeállt ez a négyes az ritka mint a jó anyós. Ezt a szalagot meg el kell tenni a megfelelő polcra mert ahogy Torrente mondta: "Ha meg kell baszódni, akkor meg kell baszódni."




Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése